“Savaş değil, savaşın bitmesini istiyoruz”

Olaylar
EMOJİLE

Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Kanada Dışişleri Bakanı Baird ile birlikte gazetecilerin sorularını cevaplarken, Suriye’de kimyasal silahlarla ilgili Rusya’nın girişimlerini desteklediklerini söyledi. Davutoğlu, Esed’in geçmiş suçlarının ise kapatılmamasını istedi.

Ahmet Davutoğlu, Kanada Dışişleri Bakanı Baird ile birlikte düzenlediği ortak basın toplantısında özetle şunları söyledi:

“Ellerindeki kimyasal silahların envanterini biliyor olmaları lazım. Bunun için niçin bir aylık süre istiyor.

Biz kimyasal silahların kaldırılmasına son derece önem veriyoruz.

Suriye uluslararası toplumu kimyasal silah gündemi ile oyalarken, uçaklarla yaptığı saldırıları artırdı.

Kimyasal silahların kaldırılması güzel bir şey lakin, öteki silahlarla öldürülen insanların sorumluluğundan kurtarmaz. Bir aylık süre silahların teslimi değil, envanter bilgisi verecek. Teslimi ne kadar bilinmiyor. Bu sürede insanları öldürmeye devam edecekler.

İkinci soru, Türkiye ilkeli dış politika peşinde. Bugün gazetelerde yer alan resimleri onaylamak, görmezden gelmek mümkün değil.

Buradan hareketle bütün muhalefeti böyle davranıyormuş gibi göstermek de bir propaganda taktiği olsa gerek.

Nasıl kimyasal silah tel’in edilmesi gerekiyorsa, bu tür eylemleri de kınıyoruz.

Ülkemizde bulunan 500 bin Suriyeli kardeşimiz, bu rejimin zulmünden kaçan insanlardır.

Biz savaş istemiyoruz. Biz bölgemizde bir dış müdahale istediğimizi de söylemedik. Biz bu basın toplantısını yaparken, bir çok çocuk yetim kaldı, bir çok kadın dul kaldı. Suriye’de süt liman bir ortam varmış gibi göstermek bu zulme destek vermek demektir.

Eğer BM değerlerinden bahsediyorsak, bu savaşa dur demenin vakti gelmiştir. Bizim yaptığımız savaş çağrısı değil, savaşa son verme çağrısıdır.”

Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Türkiye ile Kanada arasındaki ikili ilişkilerin geçen yıldan bu yana büyük ivme kazandığını belirterek, “Üst düzey ziyaretlerde artış oldu. Kanadalı bakanların Türkiye’yi ziyaretleri oldu. Parlamentolar arası ziyaretler oldu” dedi.

Davutoğlu, Kanada Dışişleri Bakanı John Baird ile Conrad Otel’deki görüşmesinin ardından düzenlenen ortak basın toplantısında, görüşmeye ilişkin bilgi verdi ve basın mensuplarının sorularını yanıtladı.

Geçen sene Ottowa’ya resmi ziyarette bulunduklarını ve orada açılışını yaptıkları anıtın iki ülke arasındaki ilişkileri güçlendirdiğini ifade eden Davutoğlu, “Orada teşekkür etmiştim. Burada bir kez daha teşekkür ediyorum. Teröristlerce şehit edilen albayımız Atilla Altıkat’ın ailesinin de bulunduğu o tören, Türk ve Kanada heyetlerinin hafızalarından hiç silinmeyecektir” diye konuştu.

Davutoğlu, bugün Türkiye ile Kanada arasındaki ilişkileri bir kez daha ele alma imkanı bulduklarını aktararak, şunları kaydetti:

“Zaten geçen hafta G-20 Zirvesi’nde kendileriyle bir görüşme yapma imkanı olmuştu. Tabii iki ana gündem maddesi olmuştu; biri ikili ilişkilerimiz, biri de başta Suriye olmak üzere uluslararası alandaki gelişmeler. İkili ilişkilerimiz geçen seneden bu yana büyük bir ivme kazandı. Üst düzey ziyaretlerde artış oldu. Kanadalı bakanların Türkiye’yi ziyaretleri oldu. Parlamentolar arası ziyaretler oldu. Türkiye ile Kanada NATO’da, G-20’de birlikte çalışan iki müttefik ülke aslında. Bazı konjonktürel ve doğrudan ilişkilerimizle alakalı olmayan konuların etkisi olmamış olsaydı şu anda ilişkilerimizin çok daha ileri düzeyde olacağına inancımız tamdı. Şimdi biz birlikte bu ilişkileri daha ileri bir düzeye getirebilmek için nele yapabileceğimizi ele aldık.”

– “Serbest ticaret anlaşması müzakerelerinin başlaması önemli”

İki ülke arasındaki dış ticaret hacminin 2,5 milyar dolar, Kanada’nın ise Türkiye’deki yatırımlarının 460 milyon dolar olduğunu dile getiren Davutoğlu, şöyle devam etti:

“200 bin Kanadalı da Türkiye’yi ziyaret ediyor turist olarak. Bu rakamların süratle artacağından eminiz, iyi bir planlamayla ki, bu planlamayı bugün detaylı olarak ele aldık, nelerin yapıabileceğini. Öncelikle serbest ticaret anlaşması müzakerelerinin hemen başlamasını arzu ediyoruz. Serbest ticaret anlaşması müzakerelerinin başlaması hem ikili ilişkilerimizin artması bağlamında önemli hem de transatlantik yatırım ve ticaret inisiyatifi olarak adlandırılan atlantiğin iki yakası arasında Avrupa Birliği-ABD arasındaki son yapılan müzakereler bağlamında ve Kanada ile Avrupa Birliği arasında serbest ticaret anlaşması müzakereleri bağlamında önem taşıyor. Bu konuda inisiyatif almaya ve bu görüşmeleri en kısa sürede neticeye ulaştırılması konusunda güçlü bir siyasi irade sergilemeye karar verdik.”

Bakan Davutoğlu, yatırımların artırılması ve turizmin teşviki için diğer önemli konunun iki ülke arasındaki ulaşım hizmetlerinin güçlendirilmesi olduğunu vurgulayarak, “Türk Hava Yolları’nın (THY) uçuşlarının artırılması… Kendisi de THY’den sitayişkar bir şekilde bahsetti. Buraya da THY ile geldiğinden bahsetti. Ben de memnuniyetimi ifade ettim. Her THY ile seyahat eden dostumuz, meslektaşımız aynı zamanda bizim misafirimiz olmuş oluyor seyahat esnasında. THY’nin Montreal’e de bir sefer başlatması konusunda da gereken desteği vereceğini duymaktan da büyük memnuniyet duydum. Bundan sonra da bu ikili ilişkilerin geliştirilmesi bağlamında sıcak, dostane bir şekilde ilerletilmesi bağlamında gerekli adımları atacağız” diye konuştu.