Hayat Ağacı, ‘Palmiye’yi Sardı

Filmler
Terrence Malick’in yoğun eleştiriler alan filmi ‘Hayat Ağacı’ (Tree of Life) Altın Palmiye’ye uzanırken; favori gösterilen Aki Kaurismäki’nin ‘Le Havre’ ...
EMOJİLE

Terrence Malick’in yoğun eleştiriler alan filmi ‘Hayat Ağacı’ (Tree of Life) Altın Palmiye’ye uzanırken; favori gösterilen Aki Kaurismäki’nin ‘Le Havre’ filmi geceden ödülsüz ayrıldı. Nuri Bilge Ceylan, en iyi ikinci filme verilen ‘büyük ödül’ü, Dardenne Kardeşler ile paylaşırken; ödülünü Emir Kusturica’dan aldı.

64. Cannes Film Festivali, sürprizlerle sona erdi. Dün akşam festival sarayında düzenlenen kapanış ve ödül töreni, büyük ölçüde olmasa da şaşırtıcı sonuçlara sahne oldu. Nuri Bilge Ceylan cephesinde pek sürpriz yoktu. 157 dakikalık ‘Bir Zamanlar Anadolu’da ile yarışan Ceylan, Altın Palmiye’den sonraki en önemli ödül olan ‘büyük ödül’ü, Dardenne Kardeşler’in ‘Bisikletli Çocuk’ (Le Gamin Au Vélo) filmiyle paylaştı. Fransız oyuncu Mélanie Laurent’in sunduğu gecenin en büyük sürprizi ise festival çevrelerinde Altın Palmiye’nin en büyük adayı olarak gösterilen Aki Kaurismäki’nin ‘Le Havre’ filminin törenden eli boş dönmesiydi. İkinci sürpriz de, gösterildiği günden bu yana ‘dinî yönü baskın olduğu için’ yoğun eleştiriler alan Amerikalı yönetmen Terrence Malick’in ‘Hayat Ağacı’ (Tree of Life) filminin Altın Palmiye’yi alması oldu. Brad Pitt ve Sean Penn’in oynadığı film, geçtiğimiz yıl kurgusu yetişmediği için Cannes’a katılamamıştı. Dolayısıyla Malick, bir yıl gecikmeli de olsa ‘palmiye’ye uzandı. Ancak, yönetmen de ödülü beklemiyor olmalı ki, törende ödülünü almaya filmin yapımcısı Bill Pohlad çıktı.

CEYLAN’IN ÖDÜLÜ KUSTURICA’DAN

Robert de Niro’nun başkanlığını yaptığı jürinin bir diğer sürprizi de ‘Hitler’i anlıyorum’ açıklamasıyla festivalden ‘kovulan’ Lars von Trier’in yarışmadaki filmi ‘Melankoli’ye (Melancholia) bir ödül çıkmasıydı. Filmin başrol oyuncusu Kirsten Dunst, geçtiğimiz yıl Juliette Binoche’un aldığı en iyi kadın oyuncu ödülünün bu yılki sahibi oldu. Trier’in festivali şoke eden sözlerinden sonra ödülü beklemediği her halinden belli olan Dunst, heyecanlı konuşmasında jüriye teşekkür etti. Gecenin Türkiye açısından sürprizi ise, Nuri Bilge Ceylan’ın en iyi ikinci filme verilen ‘büyük ödül’ü, Emir Kusturica’nın elinden almasıydı. Sırpların Boşnak katliamını destekleyen sözlerinden dolayı gelen tepkiler üzerine geçen yıl onur konuğu olduğu Altın Portakal’ı terk etmek zorunda kalan Kusturica, Nuri Bilge Ceylan’a ödül verdi. Ceylan, bir kez daha filmini festivale seçen Gilles Jacob’a teşekkür ettikten sonra kısa bir konuşma yaptı: "Hiç beklemiyordum. Öncelikle bu uzun filmi sabredip seyrettikleri için jüriye teşekkür ederim. Festivalin son günü, o yorgunlukta filmi izlediğiniz için… Ayrıca olağanüstü oyuncularıma ve ekibime de çok teşekkür ediyorum." Festivalin Belli Bir Bakış Bölümü’nde (Un Certain Regards) ise en iyi filmi Kim Ki-Duk ve Andreas Dresen paylaştı. Rus yönetmen Andrey Zvyagintsev son filmi Elena ile jüri özel ödülünü alırken; ülkesinde yasaklı olduğu için festivale katılamayan İranlı yönetmen Muhammed Resulov da ‘Hoşçakal’ (Be Ümid-i Didar) filmiyle bu bölümün en iyi yönetmeni seçildi.

64. Cannes Fİlm Festİvalİ

Altın Palmiye: Tree of Life / Hayat Ağacı (Terrence Malick)
Büyük ödül: Bir Zamanlar Anadolu’da (Nuri Bilge Ceylan),
Le Gamin Au Vélo / Bisikletli Çocuk (Jean-Pierre ve Luc Dardenne)
Jüri özel ödülü: Polisse / Polis (Maïwenn Le Besco)
En iyi yönetmen: Nicolas Winding Refn (Drive / Şoför)
En iyi kadın oyuncu: Kirsten Dunst (Melankoli)
En iyi erkek oyuncu: Jean Dujardin (The Artist / Sanatçı)
En iyi senaryo: Joseph Cedar (Hearat Shulayim / Dipnot)
Altın kamera: Las Acacias / Akasya (Pablo Giorgelli)
En iyi kısa metraj: Cross-Country / Kır Koşusu (Maryna Vroda)
Belirli Bir Bakış Bölümü:
En iyi film: Arirang (Kim Ki-Duk), Halt Auf Freier Strecke (Andreas Dresen)
Jüri özel ödülü: Elena (Andrey Zvyagintsev)
En iyi yönetmen: Be Ümid-i Didar / Hoşçakal (Muhammed Resulov)

Zaman Gazetesi