14 Mayıs gecesi Almanya’nın Düsseldorf kentinde düzenlenecek 56. Eurovision Şarkı Yarışması’nda ‘Live It Up’ adlı şarkıyla Türkiye’yi temsil edecek olan Yüksek Sadakat yarı finalde elendi. Eurovision tarihinin en kötü sonuçlarından birini alan Yüksek Sadakat’e, yüklenen de çok, destek olan da. Finalde yarışma hakkını kaybeden ekibi desteklemeye giden ‘gurbetçiler’ de büyük hayal kırıklığına uğradığını söyledi. 10 gündür gece gündüz provalar yapan ekip, hem performansı hem de sahne şovuyla büyük beğeni toplamasına rağmen elenmekten kurtulamadı. Vokalde Kenan Vural, Gitarda Serkan Özgen, Bas gitarda Kutlu Özmakinacı, Klavyede Uğur Onatkut ve davulda Alpay Şalt’tan oluşan ekip oylamalar devam ederken Twitter sayfalarından SMS oyu istemiş, umutların hâlâ sürdüğünü söylemişti. Ekip, sonuçlar açıklandıktan sonraysa “Sevgili kafile desteğiniz için teşekkürler. Yakında İstanbul’da görüşmek üzere” notuyla sessizliğe gömüldü. Finale yükselen ülkeler Sırbistan, Rusya, İsviçre, Gürcistan, Finlandiya, İzlanda, Macaristan, Litvanya, Azerbaycan ve Yunanistan oldu. TRT, klasikleştiği üzere sonuçları Bülend Özveren’e telefonla bağlanarak aktardı. Özveren, “Bu grupta yer alan ülkelerden en az 8 tanesinin bize oy vermediğini biliyorduk. Perşembe günkü grupta yer alsaydık mutlaka finalde olurduk” diyerek bildik bir Özveren konuşması yaptı. Yarı final sistemi son dört yıldır uygulamada ve bugüne kadar çok eleştiri aldı. Bu sistemden önce her ülke şansını finalde deniyor, görece eşit bir oylama oluyordu.
Şarkı da, performans da iyiydi
Türkiye’nin Eurovision’a yarışmaya dahil olması ilk kez 1975 yılında gerçekleşti. Semiha Yankı’nın ‘Seninle Bir Dakika’sı ile başlayan serüvende Türkiye 2003 yılında, Sertab Erener’in ‘Everyway That I Can’ şarkısı ile Eurovision birinciliğini kazandı. Athena, Kenan Doğulu, Mor ve Ötesi ve maNga ile başarılı sonuçlar alındı. Geçen sene maNga, ‘We Could Be The Same’ adlı şarkıyla 2. olmuştu. 2009’da Hadise ‘Düm Tek Tek’le 4. olurken, 2008’de Mor ve Ötesi ‘Deli’yle 7. sıraya yerleşmişti. 2007’de Kenan Doğulu, ‘Shake It Up Şekerim’le 4., 2006’da Sibel Tüzün ‘Süperstar’la 8., 2005’te Gülseren ‘Rimi Rimi Ley’le 13., 2004’te Athena ‘For Real’la 4., 2003’te Sertab Erener ‘Everyway That I Can’le 1., 2002’de Grup Safir ‘Leylaklar Soldu Kalbinde’yle 16., 2001’de Sedat Yüce ‘Sevgiliye Son’la 11. oldu. Yüksek Sadakat’in aldığı sonuç kötü olsa da şarkı da, performans da aslında iyiydi.
Finali hak ediyorlardı
Naİm Dİlmener (Müzik yazarı)
İnternette, şarkımızın Sex Pistols’un bir şarkısı ile benzerlikler taşıdığı dedikoduları aldı yürüdü. Bunu bir kenara bırakırsak, şarkı da, grup performansı da gayet iyiydi. Finali hak ediyorlardı. Eurovision’un ana malzemesi ‘müzik’, artık yan malzeme bile değil, temelli bir biçimde çekip gitmiş bu yarışmadan. Bu da Yüksek Sadakat’in/TRT’nin değil, Eurovision’un sorunudur.
Eleme usulüne dönmeli
Murat Merİç (Müzİk yazarı)
Son yıllarda kazandığımız ‘başarı’lar bize geçmişi unutturmuştu, bir anda o yıllara döndük. Kendimize çekidüzen vermemiz gerekiyor. TRT’nin eleme usulüne dönmesi gerekiyor. Bir de “Almanya, Hollanda zaten cepte” denilerek işin kolayına kaçılıyor. Yüksek Sadakat’e diyeceğimiz bir şey yok, yollarına devam edecekler. Durumu dert etmezlerse ne âlâ.
Oy sistemini eleştirin
Hadİse (Müzİsyen)
Yüksek Sadakat’in performansı gayet güzeldi. İzledim baştan sona kadar ve Bülend Özveren’in söyledikleri gerçek oldu. Yarıştığımız ülkelerin bize geçmişte çok az puan verdiklerini gördük. Unutmayalım bu bir yarışma. Birinci de sonuncu da olabiliriz. Grubu eleştirmek yerine oy sistemini eleştirmeliyiz. Onlara negatif mesaj vermek yanlış. Ülkemizi temsil ettiler, arkalarındayım.
İzleyici bakışı önemli
Erol Büyükburç (Müzisyen)
Bu sene, yarı finali izleyemedim. Önemsemediğimden değil, Samsun’da klip çekimindeyim. Yüksek Sadakat’in eserini dinlemedim ama Eurovision’a uygun bir bakış açısı geliştirilmesi lazım. Bu durum Eurovision’da başarıyı zorlaştırıyor. İzleyici bakışına önem vermek gerekiyor. Ona göre şarkı seçmek gerekiyor. Türkiye, sonraki senelerde bu prensibi göz önüne almalı.
Belki şarkı yanlıştı
Işın Karaca (Müzisyen)
Eurovision ilk elemeyi izlemedim ancak herkesin bildiği sonucu öğrenince şaşırdım ve acayip üzüldüm.Yüksek Sadakat belki yanlış seçimdi, belki şarkı yanlıştı ama bu gerçekleri değiştirmez. Yüksek Sadakat inanılmaz iyi bir müzik topluluğu. Belki TRT önümüzdeki sene seçimini yaparken eskiye döner. Geçmiş olsun Yüksek Sadakat. Biz hâlâ sizi çok seviyoruz.
*Seninle Bir Dakika, 1975
Eurovision Şarkı Yarışması’na 1975 yılında ilk kez katılan Türkiye, Semiha Yankı’nın seslendirdiği ‘Seninle Bir Dakika’ adlı şarkıyla sadece 3 puan alabilmişti.
* Sevince, 1978
Nilüfer & Grup Nazar tarafından seslendirilen ‘Sevince’ adlı şarkı 2 puanla 18. olmuştu.
* Dönmedolap, 1981
Ayşegül Aldinç ve Modern Folk Üçlüsü’nün söylediği ‘Dönmedolap’ 9 puanla 18. olmuştu.
*Opera, 1983
Çetin Alp, 1983’te Türkiye’yi Eurovision Şarkı Yarışması’nda ‘Opera’ adlı şarkı ile temsil etmişti. Türkiye’nin yarışmaya altıncı kez katıldığı 1983 yılında sözlerini Aysel Gürel’in yazdığı müziğini ise Buğra Uğur’un yaptığı ‘Opera’ 20 katılımcı ülke arasında puan alamayan iki şarkıdan biri, Türkiye’nin Eurovision tarihindeki en kötü sonucu oldu.
*Şarkım Sevgi Üstüne, 1987
Seyyal Taner & Lokomotif tarafından seslendirilen ve 1987 Eurovision Şarkı Yarışması’nda Türkiye’yi temsil eden ‘Şarkım Sevgi Üstüne’ 0 puanla sonuncu olmuşu.
*Bana Bana, 1989
Grup Pan tarafından seslendirilen ‘Bana Bana’, yarışmada 5 puan alarak 22 ülke arasından 21 sırada yer almıştı.
*Gözlerinin Hapsindeyim, 1990
Kayahan sonradan epey meşhur olan bu şarkıyla 21 puan alarak 17. olmuştu.
*Yaz Bitti, 1992
‘Yaz Bitti’, 1992’deki Eurovision Şarkı Yarışması’nda Türkiye’yi temsil eden şarkıydı. Aylin Vatankoş tarafından seslendirilmişti ve 17 puanla 19. olmuştu. Hatırlayan var mı?
*Esmer Yarim, 1993
Burak Aydos tarafından seslendirilen ve 1993 Eurovision Şarkı Yarışması’nda Türkiye’yi temsil eden şarkı, 10 puanla 21. sırada kalmıştı.
*Dön Artık, 1999
Tuğba Önal ve Grup Etnik tarafından seslendirilen ‘Dön Artık’, 21 puanla 16. olmuştu.
Twitter
*Demet Akalın: Yüksek Sadakat popçulara laf etmişti gitmeden! Allahın tokatı yok diyeceğim ayıp olmaz değil mi. Saygılar iyi geceler.
*Armağan Çağlayan: Seneye Eurovision adayımı açıklıyorum, Yıldız Tilbe. Valla çok eğleniriz ülkecek. Nihat Doğan adadan dönünce hepimizin intikamını alır Yüksek Sadakat’ten. Siz nasıl üzersiniz benim milletimi der! Bir de döver! Rahat olun. Çetin Alp ve Opera için bir dakikalık saygı duruşu…
*Cüneyt Özdemir: Ne yani kahpe batı dünyası (!) bizi Örovizyondan eledi mi! Hay bin Bülend Özveren’in telefondaki cızırtılı sesi! Göğsüm daralıyor, yüreğim yanıyor, olmayaydı sonumuz böyle!
*Metin Arolat: Ne yani diğer şarkıların tümü bizim şarkımızdan daha mı iyiydi? Yok öyle bir şey. Saçmalık.
*Hande Yener: Keşke!..
*Ayşe Özyılmazel: Aaa Yüksek Sadakat gerçekten elendi mi?
*Murat Dalkılıç: Yüksek Sadakat siz bu ülkenin her zaman gurur kaynağı müzisyenlerisiniz! Biz öyle vefalı bir ülkeyiz ki sizi sadece bir yarışmayla değerlendirmeyiz.
*Ferhat Göçer: Eurovision’da elendik çok üzüldüm. Yüksek Sadakat’in bunu hak etmediğini düşünüyorum çok değerli bir grup. Moral ve desteğe ihtiyaçları olacak.
*Yılmaz Morgül: İnsanlık ölmüş, duygular sakatat. Tek kurtuluş Yüksek Sadakat.
*Şahan Gökbakar: Yüksek Sadakat, takmayın kafanıza. Belki üstünüzden bir kuş geçer, kanadından bir tüy düşer.
*Şebnem Bozoklu: Ah Atiye diyorum, susuyorum.
*Nilay Dorsa: Yüksek Sadakat çok başarılıydı ancak yaptıkları müziğin anlaşılmaması olağandı. Bence 1 numaraydı. Tebrikler. Eurovision’u kafaya takacak bir durum yok.
*Şafak Ongan: Ulan çok üzüldüm.
*Harun Kolçak: Sen Avrupa’ya horozlanırsan, ondan da cevap gelir. Eurovision özeti. Diplomatik hataların sonucunu müzikal değerlendirmeyin yahu. Tabloya yukarıdan bakın. [Radikal]