Ayhan Hülagü’nün haberi
19 yaşında yazdığı ‘Hiç Kimsenin Öyküsü’ adlı oyunu şimdi Bursa Devlet Tiyatrosu’nda izleyiciyle buluşuyor. Yakında aynı hikayenin filmini çekecek olan Mamikoğlu, "Bence genç yazar sıkıntısı yok. Onların oyunları ciddiye alınmıyor." diyor.
Her tiyatrocu gibi o da lise yıllarında tanıştı sahneyle. Mühendis olmak için matematik sorularıyla boğuşurken edebiyat hocası farklı bir dünyaya davet etti onu. Utana sıkıla çalışma masasından kalktı, tiyatro çalışmalarına katıldı. Rol kesti, alkış topladı, gördüğü ilgiden sonra oyuncu olmaya karar verdi. Buraya kadarki bölüm hemen her tiyatrocunun hayatında aynı. Şimdi başlıyor hikâye.
Erdi Mamikoğlu, Yalancı Aranıyor adlı oyunda başrol oynadıktan sonra öğretmeninin bir projesi olduğunu öğrendi. Adalet Bakanlığı’nın desteklediği, mahkûmların Ankara yarı açık cezaevinde tiyatro gösterisi yapmasını öngören bir proje… Dersler sıkıştırırken bir yandan öğretmeniyle beraber cezaevine girdi, çıktı; oyunun sahnelenmesinde görev aldı. Boş vakitlerinde Devlet Tiyatrosu’nun kapısını aşındıran Mamikoğlu, artık daha çok görüldü bilet kuyruğunda. İzlediği oyunların yönetmenleri ve oyuncularıyla tanıştı, tiyatro üzerine daha çok kafa yormaya başladı. 15-16 yaşındaydı henüz ve kendine çok güveniyordu. Kısa sürede Çıkmaz Sokak Kadınları adlı bir oyun yazdı, Devlet Tiyatrosu repertuarına sokmak için başvuruda bulundu. Kuruldan cevap gelmeyince kendi gitti, oyunun seçilip seçilmediğini sordu. Dramaturg Eren Aysan karşısında bir çocuk görünce medeni cesaretini takdir etti ve şu cümleler döküldü ağzından: "Oyunu 40’lı yaşlarda biri yazmıştır diye düşünüyordum, bir çocuğun yazması enteresan geldi. Diyalogların akıcı ama kafan karışık. Bence bu yeteneğinin üstüne git."
Mamikoğlu, yeteneğinin üstüne gitti, Prof. Dr. Taygun Orbay’ın önerdiği absürt tiyatro üzerine okumalar yaptı. Lise 3’ün sonuna doğru yeni bir oyun kurguladı, ‘Seksen Birinci Cadde, On Dördüncü Bina, İki Nolu Daire’ adını verdiği bir oyun. Tek perdelik oyunu bir ayda yazdı, Devlet Tiyatrosu’ndan oyuncu abi ve ablalarının yardımıyla belli seviyeye getirilip oybirliğiyle repertuara soktu. Shakespeare’lerin, Çehov’ların boy gösterdiği kurtlar sofrasında oyununun başköşeye oturtulması, Mamikoğlu’nu çok sevindirdi tabii. Bu kez oyunun hangi yönetmenin eline geçeceğini merakla beklemeye başladı. Metin elden ele dolaştı, en son İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda sahnekenmesine karar verildi. 2006-2007 sezonunda Özgür Erkekli’nin rejisiyle, yazarı henüz 19 yaşındayken sahnelendi. Mamikoğlu, bu oyunla Devlet Tiyatroları’nın tarihi boyunca oyunu sahnelenen en genç yazar (daha önceki yazar 23 yaşındaydı) unvanının da sahibi oldu.
Lise bittikten sonra Bilkent Üniversitesi Oyunculuk bölümüne başvuran yazar, üç aşamalı yetenek sınavını geçemedi. Ertesi yıl çaldığı aynı kapı açılmayınca üniversitenin rejisörlük bölümüne kaydını yaptırdı. Mülakat sürecinde yaşadığı ilginç bir olayı kendisinden dinliyoruz: "Kürt olduğunu sonradan öğrendiğim biriyle tanıştım. Sohbet ettik, birbirimize moral verdik. Ayrılacağımız sırada bana ‘Sen benim kardeşimsin.’ dedi. Ama bu kapıdan çıktıktan sonra her şey farklı olacak. Çünkü ben yarın dağa çıkıyorum…" Ortalığı derin bir sessizlik aldı ve o ayrılıktan sonra ikili, birbirini bir daha hiç görmedi. Mamikoğlu, bunun şokunu uzun süre üzerinden atamadı ve üniversite ikinci sınıfta, savaştan dönen iki askerin hikâyesini anlatan ‘Hiç Kimsenin Öyküsü’nü yazdı. Baştan sona bir tren kompartımanında geçen oyun, İngilizce ve Gürcüceye çevrildi, European Theatre Convention (Avrupa Tiyatro Konvansiyonu) tarafından ‘Avrupa’nın En İyi 120 Çağdaş Eseri’ arasında gösterildi. Üniversiteyi 6 yılda bitiren Mamikoğlu, bu sırada iki oyun daha kaleme aldı.
Kimse risk almak istemiyor, klasiklere yöneliyor
Erdi Mamikoğlu, 24 yaşında… Üniversiteyi bitirdi, bu sezon Ankara Devlet Tiyatrosu’nda ‘en genç yönetmen’ sıfatıyla oyun yönetiyor. Hiç Kimsenin Öyküsü, Bursa Devlet Tiyatrosu tarafından oynanıyor ve sezon sonunda iki özel tiyatro tarafından İstanbul seyircisinin karşısına çıkacak. Mamikoğlu’nun bugünlerde farklı bir projesi de var. Hiç Kimsenin Öyküsü’nü filme çekiyor. Kültür Bakanlığı’ndan destek alan yazar, 2013’te gösterime girecek filmde ilk yönetmenlik deneyimini yaşayacak. Çekimler bugün yarın başlayabilir. 2011’de Sadri Alışık Gençlik Özel ödülü alan Mamikoğlu, ‘genç yazar yetişmiyor’ eleştirilerine tepkili: "Bence genç yazar sıkıntısı yok. Onların oyunları ciddiye alınmıyor. Kimse risk almak istemiyor, klasiklere yöneliyor. Repertuardaki 150 oyunun 15’i genç yazarların olsa ne olur?"
Zaman