Mars’ta piramit mi var?

Buluşlar

New Scientist dergisinde yayımlanan habere göre, kızıl gezegendeki yolculuğunda Aeolis Mons üssüne ulaşan Curiosity, jeoloji biliminde kullanılan cihazlarını kullanarak ilk fiziksel temasını 25 santimetre uzunluğunda kaya parçasını inceleyerek yapacak.

Yetkililer, incelenecek kaya parçasına NASA’nın geçen ay hayatını kaybeden Mars ekibinin baş mühendisi Jake Matijevic’in adını verdiklerini açıkladı.

Dün kaya parçasının 2,5 metre uzağında bulunan Curiosity’nin, kayaya daha da yakınlaşıp Alpha Partikülü X-Işını Spektrometresi (APXS) cihazı ile incelemeye başlayacağı belirtildi.

Uzay aracının koluna monte edilen APXS cihazı, kayanın yüzeyine oturtulunca ve radyoaktif küriyum kullanarak kayaya alfa partikülleri ile X ışınları yollayacak. APXS, böylece kayadaki her bir elementin yaydığı kendine özgü X ışınlarını saptayacak.

Araştırma ekibi, Curiosity’deki ChemCam adlı cihazını kullanarak kaya parçasına lazer göndermeyi ve ortaya çıkacak buharlaşma spektrumlarını ölçerek kayayı uzak bir noktadan incelemeyi planlıyor.

Ekip, kayaya daha da yakınlaşarak daha yüksek çözünürlükte görüntü elde etmeyi amaçlıyor.

ChemCam cihazı, belirli bir uzaklıktan kayanın ana maddesini belirlerken, APXS cihazı da, ana maddenin oranını ölçecek.

Proje uzmanlarından John Grotzinger, düzenlediği basın toplantısında "gözümüzle göremeyeceğimiz nesnelerin yapısıyla ilgili bilgi elde etmek istediklerini" söyledi.

"Jake Matijevic"in farklı göktaşları etkisiyle Gale kraterine düşmüş bir bazalt parçası olabileceğini düşündüklerini belirten Grotzinger, kaya parçasının daha önce Mars’a gönderilen Viking ve Pathfinder’ın bulduğu parçalara benzediğini ve ilk ölçümlerde herhangi bir sürprizle karşılaşacaklarını sanmadığını sözlerine ekledi.

Curiosity Mars’da kısmi güneş tutulmasını fotoğrafladı
ABD Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi’nin (NASA) Mars’taki uzay aracı Curiosity, Dünya’da ender görülen olaylardan birisi olan kısmi Güneş tutulmasının Mars’ta yüzlerce fotoğrafını çekti.

Bilim adamları, "Kızıl Gezegen"in etrafında iki uydunun turlaması nedeniyle tutulmaların daha sık görüldüğünü, hatta gezegende bir anlamda "tutulma sezonu" yaşandığını söylediler.

Curiosity, geçen haftadan düne kadar süren üç farklı tutulmada Mars’ın uydularının "diş"ler gibi gözüktüğü Güneş’i izlemek için kameralarını gökyüzüne doğrultmuştu.

Texas A&M Üniversitesi’nden Mark Lemmon, bu fotoğrafların, Mars’ın büyük uydusu Phobos’un kaderinin izini sürme konusunda bilimadamlarına yardımcı olacağını belirtti. Phobos’un, 10 ila 15 milyon yıl içinde Mars’a çok yaklaşarak parçalanacağı ve gezegene çarpacağı düşünülüyor.

Curiosity, bir kayaya yapacağı ilk kimyasal testlerine yarın başlayacak.

AA