Kültür AŞ’den ‘Tarikat’ın Giyim Kuşam Tarihi’ adlı eser yayımlandı

Kitap
Türkiye’deki tarikatların giyim kuşam tarihini anlatan “Derviş Çeyizi, Türkiye’de Tarikat Giyim Kuşam Tarihi” adlı kitap yayımladı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.ŞR...
EMOJİLE

Türkiye’deki tarikatların giyim kuşam tarihini anlatan “Derviş Çeyizi, Türkiye’de Tarikat Giyim Kuşam Tarihi” adlı kitap yayımladı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş’den yapılan açıklamaya göre, Prof. Dr. Nurhan Atasoy tarafından hazırlanan ve Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 2000 ve 2005 yıllarında basılan “Derviş Çeyizi, Türkiye’de Tarikat Giyim Kuşam Tarihi” adlı kitap, İBB Kültür AŞ yayınları arasında, yeni bir tasarımla ve Türkçe-İngilizce olarak yeniden basıldı.

Eserde, Beyazid-i Bistami, Hacı Bayram Veli, Bayramiyye, Celvetiyye, Bedeviyye, Bektaşiyye, Halvetiyye, Cerrahi, Nasuhi, Sünbüli, Şabani, Kadiriyye, Mevleviyye, Nakşibendiyye, Rufaiyye, Sadiyye, Şazaliye tarikatları hakkında da kısa açıklamalar bulunuyor.

‘Tarikat yolunda renklerin her biri ayrı önem taşıyor’

Kitapta yer alan bilgilere göre, Türkiye’de yayılmış olan tarikatların tarihine bakıldığında Bayezid-i Bistami’ye atfedilen giyim eşyaları, bugüne kadar gelebilen en eski malzemeler olarak kabul ediliyor. 

Eserde tarikat yolunda her şeye bir sembol değeri kazandırıldığı, tarikatlarda renklerin de ayrı bir önem taşıdığı ve her birinin bir anlamı olduğu belirtilerek, “Renklerin Anlamı” başlığı altında geniş bir bölüm ayrılıyor. Tarikatlarda kullanılan tüm renklerin isimlerinin ve anlamlarının detaylı olarak anlatıldığı bölümde, Agah Efendi’nin renkler hakkındaki şu bilgisi de ilave ediliyor:

“Yeşil renk levn-i aden-i cenan (cennet bahçelerinin rengi) ve beyaz renklerin sevgilisi olduğu için yeniden sevilerek ferahlık vermesi için giyilmektedir ve giyilmesinde de fazilet vardır. Kırmızı esbab giymek de Peygamber’in sünnetidir. Beyaz-siyah evlad-ı Abbas alametidir. Amma Bağdad’da Abbasi halifelerinden Me’mun zamanında siyah sancaklarını (İmam Ali el-Rıza bin İmam Musa el-Kazım) yeşil sancağa çevirmiştir. Bundan dolayı bütün tarik-i aliyye ashabının başlarına giydikleri taç ve sarıklarının ve giydikleri elbiselerinin renkleri hal-i sülklerinin makam ve menzillerine işarettir.”