Videoyu izlemek için tıklayın…
Yapım:2011 ~ İran
Tür:Dram
Yönetmen:Asghar Farhadi
Oyuncular:Leila Hatami, Ali-asghar Shahbazi, Babak Karimi, Kimia Hosseini, Merila Zarei, Peyman Moaadi, Sareh Bayat, Sarina Farhadi, Shahab Hosseini, Shirin Yazdanbakhsh
Senaryo:Asghar Farhadi
Yapımcı:Asghar Farhadi
Görüntü Yönetmeni:Mahmoud Kalari
Müzik:Sattar Oraki
İran’da yaşayan orta sınıf bir aile var hikâyenin odağında. Evlerindeki kitaplara bakacak olursak entelektüel bir birikim söz konusu. Leyla Hatemi’nin başarıyla canlandırdığı kadın rolündeki Simin İngilizce öğretmeni. Nadir’in (Peyman Moaadi) tavırlarından, 11 yaşındaki kızı Termeh’e gösterdiği alakadan yola çıkarak ne kadar bilinçli bir baba diye içimizden geçiriyoruz.
İlk sahnede hâkimin gözünden Nadir ile Simin’i görürüz. Simin neden boşanmak istediğini izah eder. İran’dan ayrılmak istemesinin sebebi, kızının bu ülkede bir geleceği olmadığına inanmasıdır. Nadir’in ise alzheimer hastası babasına bakması gerektiği için ülkesini terk etmesi söz konusu değildir. Filmin girizgâhında, çiftin ancak üçüncü bir kişi üzerinden kurabildikleri ‘eksik’ iletişimi imler yönetmen.
Birbirleri ile baş başa kaldıklarında karşılıklı oturup iki cümle kuramayan çiftlerden filmdeki muhataplarımız. Ne zaman konuşacak olsalar birbirinin yüzüne bakmaktansa mutfaktaki rafları karıştırmayı, meşgulmüş gibi davranmayı yeğleyenlerden…
Simin’in esasında ayrılmak diye bir niyeti yok, onunki kabaca ifade edecek olursak ‘kadın kaprisi’. Kocasından beklediği tek şey ona “gitme” demesi lâkin Nadir’in erkeklere has donuk kararlılığı, bu şefkate mani. Film, bu ‘ayrılık oyunu’nun ortasında hırpalanan 11 yaşındaki Termeh’in her daim ağlamaklı haline zum yapar. Annenin evi terk etmesiyle işler içinden çıkılmaz bir hal alacaktır.
Bakıcı Raziye (Sareh Bayat), Nadir’in hasta babasına bakmak üzere kadraja girer ve senaryo katmanlaşır. Orta sınıf ile alt sınıf arasındaki gerilimli ilişkiyi, iki kesimin birbirine yaklaşım biçimini kadın ile Nadir arasında çıkan tartışmayla zirveye taşır yönetmen. Hamile kadın, Nadir’in iteklemesi üzerine bebeğinin düştüğünü iddia eder. Böylelikle filmin geneline sirayet eden haklılık haksızlık davası, mahkemelere taşınır. ‘Nadir kadının hamile olduğunu biliyor mudur?’ sorusuna kilitlenir film. ‘İdeal’ baba, mahkemeden ziyade kızına karşı bir dürüstlük sınavı verecektir.
sinefesto