Bak Bu Sergi ‘Türk’

Etkinlikler
Rafineri ekibi ‘Tasarım’ Alaturka adlı bir sergi açtı. Orhan Gencebay’lı tişörtten Emrah’lı mantıya, bumerang terlikten Chanel logolu naylon poşete kadar bu sergi ‘Türk&#...
EMOJİLE

Rafineri ekibi ‘Tasarım’ Alaturka adlı bir sergi açtı. Orhan Gencebay’lı tişörtten Emrah’lı mantıya, bumerang terlikten Chanel logolu naylon poşete kadar bu sergi ‘Türk’

Bol köpüklü Türk kahvesinin yanındaki nane likörü de, 56 ekranın üzerindeki dantel örtü de, tencerede kaynayan açık süt, kolda burma bilezik, platin saç/Allah kolyesi kombini de Türk. Bazısı daha ‘beyaz’, kimisi ‘esmer’ ama Türk işte. Gerçi biz bütün bunları 80’lerden sonra ‘keşfettik’. Ondan önce leğene bakıp ‘Aa ne kadar Türk’ demiyorduk. Önce bir utandık, sonra ‘guilty pleasure’ filan diye kılıf uydurduk. ‘Ben aslında Orhan Gencebay severim’ demek pek havalı bir itiraf oldu. Bundan sonraki aşamaysa ilgisizlik olabilir, bilemiyorum.

Rafineri reklam ajansı ekibi ‘Tasarım Alaturka’ adlı bir sergi açtı. Küçük Emrah, altın kol saati, nazar gibi ‘alaturka’lıklar üzerine düşünen bir sergi. İşler biraz ‘beyaz’, biraz ‘hijyenik’ ama düşünce güzel. Sergideki ‘beyaz’lık, hem işlerin ‘alaturka’ deyince akla ilk gelenlerden seçilmiş olmasından hem de hani o ‘Bak bu leğen Türk’ demenin aşırı farkında olunmasından geliyor olabilir. Yani gerçekten Orhan Gencebay tişörtü giyen biri bunun alaturka bir şey olduğunu düşünmez ya, ‘alaturka’ sözcüğü bile Türkçe değil ve bu Türk şeylere uzaktan/karşıdan bakıldığını gösterir ya. İşte öyle bir şey. Bu sergide misal, duvara asılan geyikli halı, bitince kafası kesilen ketçap kutusu, orlon sabunluk gibi ‘Türk’ler yok.

Sulukuleli kadınlara destek
Rafineri ekibi bu sergi fikrini şöyle anlatıyor: "Sergiden önce dergi vardı. MediaCat’in üç ayda bir, farklı bir reklam ajansına emanet ettiği tasarım dergisi. Biz konuyu ‘Tasarım Alaturka’ olarak belirledik. İçeriği de bu ürünleri tasarlayarak oluşturduk. Photoshop kolaycılığına kaçmadan, tasarladıklarımızın tamamını gerçekten üretmenin peşine düştük."
‘Kimler kotardı bu işi’ dersek, Rafineri’den Ayşe Bali’ye göre en çok Pelin Kırca. Fikir aşamasında, şubat ayında Brezilya’da geçirdiği trafik kazasında hayatını kaybeden Murat Çetintürk. Tahtakale esnafıyla muhabbeti koyultan, prodüksiyon ekibinden Ece Çetin. Ürün isimlerinin çoğunu bulan, yetmezmiş gibi her biri için sayfalarca alternatif yazan Serkan Söylem. Özer Yalçınkaya, Can Güven, Enis Berksoy, heykeltıraş Bülent İşcan…

Bali’ye göre sergi, Rafineri sosyal sorumluluk projesi ‘Kader Kısmet’in ilk adımı olduğu için de önemli. Ağır el emeği gerektiren nakışlı Orhan Gencebay tişörtlerini Sulukuleli kadınlar işlemiş. Sergi satışından elde edilecek gelirle onlara kaynak sağlanacak. Akaretler Sıraevler’de Art&Design Day kapsamında açılan, videolar ve özel sunumlar da içeren ‘Tasarım Alaturka’ sergisi 30 Mayıs’a kadar gezilebilir.
 

Radikal