Kardeşlik sınavımız

İslam
EMOJİLE

Suriye’nin bütün İslam dünyasının sınandığı bir coğrafyaya dönüştüğünü belirten Diyanet İşleri Başkanı Mehmet Görmez, kurum olarak zor durumdaki komşuları için yardım kampanyası başlattıklarını söyledi. Önümüzdeki cuma günü Türkiye’nin tüm camilerinde yardım toplanacağını dile getiren Görmez, "Bu drama kimse seyirci kalamaz" dedi.

Diyanet İşleri Başkanı Görmez gazetemizin Ankara bürosunu ziyaret etti.

SURİYE İÇİN ‘BİR EKMEK BİR BATTANİYE’

Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Mehmet Görmez, başkan yardımcıları Mehmet Emin Özafşar ve Ekrem Keleş ziyaret ettiği Yeni Şafak Ankara Bürosu’nda kurum çalışmaları ve gündemdeki konular hakkında bilgi verdi. Yeni Şafak Ankara Temsilcisi Abdulkadir Selvi ve Haber Müdürü Kazım Canlan tarafından ağırlanan Görmez, Suriye konusunda ‘İslam kardeşliğinin imtihanda olduğu bir dönemden’ geçildiğini bildirerek, başlattıkları yardım kampanyasının müjdesini verdi. Görmez’in açıklamaları şöyle:

İNSANLIK TRAJEDİSİ

Suriye’de iki ateş arasında kalan halka yönelik insani yardım kampanyası başlatıyoruz. Kampanyamızı ilk defa sizinle paylaşıyoruz. Önümüzdeki cuma Türkiye’nin tüm camilerinde bu yönde bir yardım toplanacak. Orada koordinasyondan sorumlu bir vali tayin edildi. Bilhassa 2 senedir devam eden Suriye’deki iç savaş bugün insanlık tradejisine dönüşmek üzere. Suriye’den ülkemize sığınan İslam bilginleri, yavaş yavaş açlıktan ölümlerin başladığını, ilaçsızlıktan dolayı pek çok insanın ölüme mahkum edildiği, pek çok insanın evinde ilaçsızlıktan ve dermansızlıktan öldüğünü ve çok sonraları haberdar olunduğunu görüyoruz.

İSLAMİ BİR GÖREV

Evet Türkiye çadır kentte 150 bin, 200 bin Suriyeliyi misafir ediyor, onlara yardımcı oluyor. Elbette çok güzel bir şey. Ancak fikri düşüncesi ne olursa olsun, dünya görüşü ne olursa olsun her Müslüman’ın her insanın özellikle savaşın enkazı altında kalan çocuklara, kadınlara, yaşlılara aç be aç, yakıtsız kalan bu insanlara komşuları, Müslüman kardeşleri, akrabaları ve insan olarak insani yardım kampanyasına ilgi göstermek durumundayız. Suriye coğrafyası şu anda bütün İslam dünyasının Müslümanlığının, dindarlığının sınandığı bir coğrafyaya dönüşmüştür. Onun için herkesi insani yardım kampanyasına katılmaya davet ediyorum. Her gün Kerbela için ağlayan Şii kardeşlerimizin de bu insani yardım kampanyasına yegane kalmayacaklarını düşünüyorum. Çünkü bu Yezidler’in zulmü altında inleyen Hüseyinler’den bir tas su esirgemek gibi bir şey olur doğrusu. Türkiye Diyanet Vakfı buna öncülük yapan vakıflardan bir tanesi olacak. Bu talep doğrudan Suriye’den ülkemize sığınan İslam bilginlerinden bize iletilmiştir. Biz de buna karşılık vermeyi insani ve İslami bir görev addettik.

BÜYÜK BİR VEBAL OLUR

Hiçbir şey yapamazsak insani görevimizi yapmak için gider ekmeğimizi, battaniyemizi o sınıra bırakırız. Ama bizim halkımız çok uzaklarda Somali’de, Arakan’da, Endonezya’da, Pakistan’da ve dünyanın muhtelif yerlerinde Müslüman kardeşleri zor durumda kaldığında her türlü yardımı yaptı. Ama yanı başımızda seslerini, nefeslerini duyduğumuz bir coğrafyada insanların, çocukların kış gününde savaş enkazı altında açlıktan, ilaçsızlıktan ölmelerine izin vermez. Hepimiz için çok büyük bir vebal olur. Yürek taşıyan bütün insanlar insani yardım kampanyalarına destek vermeli. Önümüzdeki cuma Türkiye’nin bütün camilerinde yardım toplanmaya başlanacak.

AFRİKA KÜRESEL BİR GÜNAH

Bireysel günahlar, toplumsal günahlar ve küresel günahlar var. Afrika küresel ölçekte en büyük günahların işlendiği ülke. Önce köle ticareti başlatıldı sonra keşifler adı altında sömürgeleştirmeler başladı. Başka coğrafyaların kendi servetini kendi refahını bu coğrafyanın fakirliğinin üzerine bina ettiler. Afrika’da sadece nesiller katledilmedi. Afrika’nın sadece maddi değil manevi servetleri de sömürüldü. Binlerce dil, kültür yok edildi. Afrika’nın Mali kenti ile İstanbul’un Eyüp semti kardeş olmuş. Eyüp semtindeki Müslümalar bizim aracılığımızla Mali’nin başkenti Bamako’da dört minareli muhteşem bir camii inşaatına başladılar. Bu yardımlar dalga dalga yayılacak Afrika’ya.

YURT DIŞINDA 286 CAMİ İNŞASI

Öyle yerler var ki yüz binlerce Müslüman yaşıyor ama bir mescitleri, namaz kılacakları bir mekanları yok. Biz yakında Avrasya İslam Şurası düzenledik. Orada ikili görüşmeler yaptık. İlk defa karşılaştığım bir temsilci, ‘Şu kadar Müslüman nüfusu var mescidimiz yok. Farklı yerleri kiralamak suretiyle namaz kılıyoruz.’ dedi. Dolayısıyla mabed ve mescid ihtiyacı olan pek çok topluluk bize sürekli müracaat ederek yardım istiyor. Diyanet Vakfı’nın 93’ten bu yanda kadar farklı yerlerde inşaa ettiği cami sayısı 286. Bu sürekli çoğalıyor. Birçok ülkede camii ve mabed ihtiyacına karşılık vermeye çalışıyoruz. Allah bütün hayırseverlerden razı olsun.

Somali’de ocak ayında imam hatip lisesi hizmette

Afrika’yla ilişkilerimiz 2006 yılında Afrika’daki Dini Liderler Zirvesi’yle başladı. Afrika’daki her Müslüman topluluğun olduğu ülkeyi Türkiye’deki bir ilimizle bir müftümüzle kardeşleştirerek işe başladık. İkinci aşamada da Afrika’da Müslümanların yaşadığı bölgelerde Diyanet İşleri Başkanlığı’nı temsilen ya bir müşavirlik kadrosu ya da kordinatörlük ihdas ederek bu çalışmaları başlatmak istiyoruz. Din hizmeti ve din eğitimi veren bir kurum olduğumuz için bu konuda bizden çok talep oluyor. Afrika insani yardım konusunda da pek çok ihtiyacı olan bir coğrafya. Onun için şu anda Somali’de ilk defa Türkiye’nin topladığı tüm yardımların neredeyse yüzde 70’leri Diyanet İşleri Başkanlığı marifetiyle halkımız göndermiş oldu. Ve Somali’de bir merkezimiz oldu. Ocak ayında açılışını yapacağımız bir imam hatip lisemiz oldu. Yetimhaneler yapıyoruz şu anda. Somali’den 600 öğrenci Türkiye’de eğitim alıyor.

İLK BULUŞMA EYÜP SULTAN’DA

Tarihi bir camiyi onarıyoruz, yeni bir camii inşası başlamak üzere. Bu minval üzerine hareket edeceğiz Afrika ülkelerinde. Hiçbir ayrım yapmadan yapacağız. Biz kaybettiğimiz kardeşliğimizi bulduk. Mesela Kamerun’da üniversitelerin tamamı kiliselerin kurduğu üniversiteler. Müslümanlar kendi çocuklarını kiliselere bağlı üniversitelere göndermek istemedikleri için yüksek eğitim öğretim veremiyorlar. Gönderdiklerinde de başkalaşıyorlar çocuklar. Adı Ahmet olan nice Hristiyanlara rastlayabiliyorsunuz. Kurum olarak gücümüz yetmediği için dolaylı olarak destek vermeye çalışıyoruz. Bu ülkede 20 farklı dini kurum oluşmuş. Kutlu Doğum Haftası’nda onları Türkiye’ye davet edeceğiz. Türkiye’nin hakemliğinde toplanacaklar. İlk buluşmayı Eyüp Sultan’da yapacağız.

Diyanet Camii Kutlu Doğum Haftası’nda ibadete açılacak

Görmez, Diyanet Camii’nin Kutlu Doğum Haftası’nda ibadete açılacağını söylerken, Diyanet İşleri Başkan Yardımcısı Mehmet Emin Özafşar da Diyanet TV’nin Kutlu Doğum Haftası’nda bir televizyon konsepti içerisinde kamuoyu ile buluşacağını söyledi. Özafşar, "Şu anda hazırlığını yaptığımız 48 program türü var. Ama tam zamanlı yayına geçebilmek için asgari 65 programa ihtiyaç var. Bunun gayreti içerisindeyiz. TRT güvencesiyle yola çıktık. Ama TRT 2013’te organik bağımızı gevşeterek daha müstakil bir televizyon haline geleceğiz. O yönde görüşmelerimiz var. Şu anda izlenme oranları ümit veriyor. ABD, Balkanlar ve Kafkaslardan olumlu tepkiler alıyoruz. Bazı programlarımız hatırı sayılır bir ilgiye mazhar oluyor. ‘Diyanet’e soralım, güne bakan programı. Hem tecrübe kazanıyoruz hem de bir dil konuşuyor. Herkese hitap eden sadece kendi sesinin yankısından haz duyan bir teşkilat olma lüksümüz yok. 70 milyona hitap eden, izleyenlere doğru bilgilendirecek bir yayın politikası gerçekleştirmek için bir dile ihtiyacımız var" diye konuştu.

ROTASYONDAN DÖNÜŞ YOK

Özafşar, "Rotasyondan dönüş yok. Türkiye’de zenginlik içerisinde fakirlik yaşıyoruz. Her alanda bu var. Sağlıkta da var. Eğitimde de var. Din hizmetlerinde de var. İstihdamda dengeli bir düzenleme yapılamadığı için belli bölgelerde yığılma oluyor. Dolayısıyla 5 yıl uygulamasına devam edilecek. Aileyi parçalamadan, insani duyarlılığı önceleyerek bir düzenleme yapıyoruz. Yeni yönetmeliğimizde rotasyonu muhafaza ediyoruz. Türkiye’nin 7 bölgesi hizmet alma açısından bu anlayış ile eşitlenmiştir. Mahrum bölge anlayışı en azından Diyanet için söz konusu değildir" dedi.

Ismarlama vaaza son

Hutbe konusuna da açıklık getiren Özafşar, şunları söyledi: "Biz doğrudan yurttaşlık bilgisi veren hutbe vaazlardan imtina ediyoruz. Ama Kur’an merkezli, sünnet merkezli bilgilendirirken, yurttaşlarımızın ihtiyaç duyacağı bazı bilgileri onun içerisinde zikretmeyi gerekli buluruz. Her kurumun bir problemi var. Benim şu problemimi bu hutbede çöz. O dönem bitmiştir. Camideki insanları mümin olarak görüp bilgiyi öyle paylaşırız. Sadece vatandaş olarak görüp yurttaşlık bilgisini vermeyi ben doğru bulmuyorum. Bu toplumsal sorunları orada dile getirmeyeceğimiz anlamına gelmez." Camilerde namaz kılmak için artan sandalye sayısını da değerlendiren Özafşar, "Bu konu çok boyutlu bir konu. Tamamen yasaklama da doğru değil. Gerçekten özürlü olanlara fıkıh zaten bu ruhsatı veriyor. Ancak bundan istifade edenler var" dedi.

Yardım için hesap numaraları:Türkiye Diyanet Vakfı’nın Suriye için başlattığı yardım kampanyasına katılmak isteyen vatandaşların para yatırabilecekleri hesap numaraları şöyle:

Türkiye Vakıflar Bankası Meşrutiye Şubesi Türk lirasi için TR16 0001 5001 5800 7300 5313 15, dolar için TR90 0001 5001 5804 8013 8049 31, euro için TR73 0001 5001 5804 8013 8049 46 Türkiye Halk Bankası Mithatpaşa Şubesi TR26 0001 2009 3960 0016 0001 37 TC Ziraat Bankası Mithatpaşa Şubesi TR40 0001 0012 6207 9673 6651 14

Suriye’ye yardım kampanyasına katılmak isteyenler bu hesap numaralarının dışında Turkcell, Avea ve Vodafone (Turkcell ve Vodafone kontörlü hatlar hariç) operatörlerinden "SURİYE" yazıp 5601’e mesaj göndererek 5 TL’ik bir katkıda bulunabilecek.