BİYOGRAFİ
  • İstanbul °
    • Adana
    • Adıyaman
    • Afyonkarahisar
    • Ağrı
    • Amasya
    • Ankara
    • Antalya
    • Artvin
    • Aydın
    • Balıkesir
    • Bilecik
    • Bingöl
    • Bitlis
    • Bolu
    • Burdur
    • Bursa
    • Çanakkale
    • Çankırı
    • Çorum
    • Denizli
    • Diyarbakır
    • Edirne
    • Elazığ
    • Erzincan
    • Erzurum
    • Eskişehir
    • Gaziantep
    • Giresun
    • Gümüşhane
    • Hakkâri
    • Hatay
    • Isparta
    • Mersin
    • istanbul
    • izmir
    • Kars
    • Kastamonu
    • Kayseri
    • Kırklareli
    • Kırşehir
    • Kocaeli
    • Konya
    • Kütahya
    • Malatya
    • Manisa
    • Kahramanmaraş
    • Mardin
    • Muğla
    • Muş
    • Nevşehir
    • Niğde
    • Ordu
    • Rize
    • Sakarya
    • Samsun
    • Siirt
    • Sinop
    • Sivas
    • Tekirdağ
    • Tokat
    • Trabzon
    • Tunceli
    • Şanlıurfa
    • Uşak
    • Van
    • Yozgat
    • Zonguldak
    • Aksaray
    • Bayburt
    • Karaman
    • Kırıkkale
    • Batman
    • Şırnak
    • Bartın
    • Ardahan
    • Iğdır
    • Yalova
    • Karabük
    • Kilis
    • Osmaniye
    • Düzce
  • İMSAK'A 02:00

  • HABER GÖNDER

  • BİST %1.69 104,76
  • DOLAR %0.68 6,77
  • EURO %0.47 7,43
  • ALTIN %

Aşık Mahsuni Kimdir?

Asıl adi Serif Çirik olan Mahzuni Serif, 1943 yilinda Kahramanmaraş’ın şimdilerde Afsin, o yillarda ise Elbistan’a bagli Berçenek Köyünde dogmustur. Ozanlik geleneginin güçlü oldugu Elbistan, Alevi inancinin en saygin de delerinin ve erenlerinin yetistigi bir bölgedir. Dedeleri, Tunceli`nin Hozat ilçesine bagli Bargeni köyünden çikmis Anadolu`nun netameli günlerinde ora ya savrularak gelip Elbistan ovasini mekan tutmuslardir. Bargeni, Alevi ocaklarindan mürsit ocagi olarak kabul gören Aguiçen ocaginin merkezidir.

Kalender Çelebi ayaklanmasi sirasinda Anadolu`nun çesitli bölgelerin den sökün eden Alevi Türkmenler, Nurhak Daglari`na siginmis, ancak Osmanlinin bu ayaklanmayi bastirmasindan sonra çevre yörelere dagilmislardir. Bu nedenle Elbistan Ovasi`nda farkli bölgelerden gelmis, farkli ocaklara mensup Alevi Türkmenler bugün de yasamaktadir. Birçogu baskilar nedeniyle Sünnilesmis olsa da gerek asiret adlari gerekse yerlestikleri bu bölgelere verdikleri adlar, secerelerini ortaya koyuyor.

Mahzuni Serif`in büyük dedesi Seyyid Mehmet`in türbesinin bulundugu Hasan Köyü de 1800`lü yillarin ortasin da Sünniligi seçmistir. Seyyid Mehmed`in ölümünden sonra aile iki kola ayrilmis. Bir kol, Berçenek`e yerleserek Alevi inancini sürdürmüs, diger kol ise Hasanköy`de kalarak Sünni inanci benimsemistir.

Okul çagi geldiginde köyü Berçenek`te ilkokul olmadigi için Elbistan`in Alembey Köyü`nde bulunan Lütfü Efen di Medresesi`nde Kur`an kurslarina giden Mahzuni Serif, böylece eski yaziyi da ögrenmis, ilkögrenimini ancak 1956 yilinda köyüne ilkokul yapilmasiyla tamamlayabilmistir.

12 yasindan itibaren amcasi Asik Fezali (Behlül Baba)`den saz çalmayi ögrenen Serif Çirik, Alevi yol ve erkani ile tasavvuf bilgisini Sakir ve Cirik Baba`dan ögrenmistir. Cirik Baba, saz çalip nefesler de söyleyen bu kara kuru mahcup delikanliya “Mahzuni” mahlasini vermistir.
Serif Çirik bir yandan Mahzuni mahlasiyla deyisler çalip söylerken bir yandan da Mersin`de Astsubay Okuluna devam eder. 1960 yilinda Ankara Ordu Donatim Teknik Okulu`na devam eden Asik Mahzuni, sonunda ordudan kendini kovdurtarak istedigi yasam biçimine kavusmustur.

Artik Mahzuni`nin mekani siklari, ozanlarin bulustugu muhabbet sofralaridir. Ankara`da elinde sazi sik sik usta asiklarin sofralarina konuk olur. Ismini yeni yeni duyurdugu yillarda Asik Veysel ve diger ünlü ozanlar, büyük bir kitle tarafindan taniniyordu. Mahzuni Serif, ilk plagi “Iste Gidiyorum Çesmi Siyahim”i yaptigi 1967 yilinda henüz yirmili yaslarinin basindaydi.

1967`den 1980`li yillarin basina kadar Türkiye`de bir Mahzuni Serif kasirgasi esmistir. Ilk plagina bir sevda türküsü okumasina karsin Mahzuni asil çikisini Alevi tasavvufu ve yola iliskin ne fesleri ile yapmistir. Daha 18 yasinda Imam Hüseyin`e yazdigi mersiyesi karsisinda kendisinden yasça büyük olan ozanlarin takdirini kazanmistir. Özellikle de Asik Veysel`in. Asik Veysel, her platformda Asik Mahzuni`ye ilgi göstermis ve yasi çok genç olmasina karsin aralarina büyük bir ozanin katildigini ifade etmistir. Mahzuni`nin Imam Hüseyin`e yazdigi mersiye 1967 yilinda bir muhabbet sofrasinda Fikret Otyam tarafindan kaydedilmis ve üç yil önce albüm olarak piyasaya çikmisti. Bir senfoni niteligindeki bu eserden sonra da Mahzuni, tasavvuf konulu deyisler üretmeyi sürdürdü ve asil ününü bu alanda yapti.

Anadolu halk ozanligi geleneginde önemli bir kilometre tasi olan Asik Mahzuni Serif, 17 Mayis 2002`de Köln`de Hakka yürüdü. Asik Mahzuni Serif son yüzyilda yasayan halk ozanlarinin kuskusuz en ünlüsüydü. O nedenle öldügünü haber yapan yazili basin ve televizyon kuruluslari onu “yüzyila damgasini vuran ozan” olarak tanimladi. Ölümü, Türkiye`de ve Türklerin yasadigi ülkelerde büyük yanki uyandirdi. Mahzuni Serif, hiçbir halk ozanina, sanatçiya, hatta politikaciya kolay kolay nasip olmayacak görkemli bir törenle son yolculuguna ugurlandi.

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

En az 10 karakter gerekli

Gönderdiğiniz yorum moderasyon ekibi tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.

Sıradaki haber:

Azer Bülbül Kimdir?

Gençlik Haber Sitesi | On5yirmi5.Com'e üye olun

Zaten üye misiniz ? Buraya tıklayarak Üye girişi sağlayabilirsiniz.

Gençlik Haber Sitesi | On5yirmi5.Com'e giriş yapın

Henüz üye değil misiniz ? Buraya tıklayarak Üye olabilirsiniz.

Haber gönderim sistemimize hoş geldiniz

Galeri Alanı

828 x 470