Metaverse nedir? Sanal dünyaları ifade eden metaverse gelecekte internetin yerini alabilir mi? Metaverse ne demek? Detaylar haberimizde…
Metaverse, bütün sanal dünyaları, interneti ve arttırılmış gerçekliği de içine alan, geliştirilmiş fiziksel gerçeklik ve fiziksel olarak kalıcı sanal alanın yakınsamasıyla oluşturulan kolektif bir sanal paylaşılan alandır. “Metaverse” kelimesi, “meta” (ötesinde anlam) ve “evren” önekinin bir portmantosudur; terim tipik olarak algılanan bir sanal evrene bağlı kalıcı, paylaşılan, 3D sanal alanlardan oluşan, gelecekteki internet yinelemesi kavramını tanımlamak için kullanılır.
New York merkezli küresel pazarlama şirketi olan Wunderman Thompson’ın oyun ve e-spordan sorumlu yetkilisi Grant Paterson’ın metaverse tanımı ise şöyle: “Tüketicilerin farklı sanal deneyimler arasında geçiş yapabildiği kalıcı bir sanal dünyanın yaratılmasına metaverse deniliyor. Bu mekân, gerçek dünyadaki ekonomilerde gördüğümüze benzer finansal mekanizmaların ve iş olanaklarının bulunduğu sanal bir ekonomiden güç alacak. Risk yatırımcısı Packy McCormick’in özgün tanımında olduğu gibi, bu fikre göre metaverse bir aşamada şuna dönüşecek: Sanal avatarınızla örneğin bir Disney mağazasına gidip bu avatara bir giysi satın alabildiğiniz, sonra bir Nike mağazasına gidip beğendiğiniz ayakkabının fiziksel dünyadaki adresinize teslim edilmesini sağlayabildiğiniz, ardından bir Spotify veya Roblox sanal konserine gidebildiğiniz, sonra bu konseri dinlerken arkadaşlarınızla gerçek dünyada yürüyüş yaptığınız ama yine ve her zaman metaverse’e bağlı kaldığınız bir yer…”
Metaverse; arazi ve binaların satın alınıp satılabildiği genel olarak kripto para birimi kullanılarak paylaşılan sanal dünyaları ifade eder.
Metaverse terimi sanal bir evrene bağlı kalıcı, paylaşılan, 3D sanal alanlardan oluşan, gelecekteki internet yinelemesi kavramını tanımlar. Bu terim Neal Stephenson’ın 1992 yılında yayınladığı bilim kurgu romanı olan “Kar Çöküşü” eserinde üretilmiştir.
Facebook Inc (FB.O) , Alphabet Inc’e ait (GOOGL.O) Google ve Microsoft Corp (MSFT.O) bulut bilişime yatırım yapıyor ve büyüme beklentisiyle VR şirketlerine yatırım yapıyor. 2021 yılının Haziran ayının sonlarında Facebook CEO’su Mark Zuckerberg iddialı bir girişimden bahsetti. Buna göre gelecekte teknoloji, bir dizi bağlantılı sosyal uygulama ve bunları destekleyecek bazı donanımlar oluşturma projesinin çok ötesine geçecekti. Bu girişim “Metaverse” olarak tanımlandı. Özellikle karantina dönemlerinde evden çalışmanın artması, hem iş hem de eğlence için insanların internette daha fazla vakit geçirmesi Metaverse evrenini daha popüler hale getirdi. Gerçeğe yakın sanal dünya, insanların dijital avatarlarla temsil edildiği paylaşılan bir sanal alandır. Sanal dünya, içindeki toplumun karar ve eylemlerine bağlı şekilde sürekli olarak büyür ve gelişir. İnsanlar tamamen sanal olarak (yani sanal gerçeklikle) metaverse’e girebilecek veya artırılmış ve karma gerçeklik yardımıyla fiziksel alanlarında onun bölümleriyle etkileşime girebilecekler.
Metaverse Nasıl Kullanılır?
Metaverse için video oyunlarının sunduğu olanaklardan daha fazlası ve sağlam bir altyapı gereklidir. Birçok metaverse platformuna ücretsiz katılım sağlanabilirken, genel olarak metaverse evrenlerinde blockchain tabanlı platformlarda sanal varlık satın alan veya ticaret yapan kişilerin kripto para birimleri kullanması gerekir.
Birkaç blok zinciri tabanlı platform, sanal varlıkları satın almak ve takas etmek için Decentraland için MANA ve Sandbox için SAND gibi Ethereum tabanlı kripto belirteçleri gerektirir.
Decentraland’da kullanıcılar NFT sanat eserlerini takas edebilir veya sanal bir sergi veya konsere giriş ücreti alabilirler. Ayrıca, fiyatları son birkaç yılda yükselen arazi ticareti yaparak da para kazanabilirler.
Blockchain tabanındaki birçok platform, kullanıcıların uzayda tam olarak etkileşime girmesini sağlayacak Artırılmış Gerçeklik (AR) ve Sanal Gerçeklik (VR) teknolojisini hala geliştirmektedir. Gerçek hayatı tamamen kopyalayan gerçek bir metaverse’nin ne ölçüde mümkün olduğu veya geliştirilmesinin ne kadar süreceği belirsizdir.
Muhasebe ve danışmanlık devi PwC, VR ve AR teknolojilerinin küresel ekonomiye 2019’daki 46,5 milyar dolara kıyasla, 2030’a kadar 1,5 trilyon dolarlık bir destek sağlayacağını tahmin ediyor.