32 Bin Yıllık Meyveden Bitki Ürettiler

Araştırma
Rus bilimadamları, 32 bin yıl önce sincapların donmuş topraklara depoladıkları meyveden bitki büyüttüklerini açıkladılar.   Rus Hücre Biyofizik Enstitüsü araştırmacıları, meyveyi Sibirya’da...

Rus Hücre Biyofizik Enstitüsü araştırmacıları, meyveyi Sibirya’daki Kolmya nehri kıyılarında daha önce mamut kemiği aranan bir bölgede bulduklarını belirterek, meyveden karanfil ailesine mensup "Silene stenophylla" bitkisini yetiştirmeyi başardıklarını kaydettiler.

Çalışmalarını Ulusal Bilimler Akademisi dergisinde (PNAS) yayınlayan Rus bilimadamları, bunun hayat kazandırılan en eski bitki materyali olduğunu belirttiler. Bundan önce İsrail’deki Masada’da 2 bin yıl önce depolanmış tohumlardan palmiye ağacı yetiştirilmişti.

Araştırma ekibinin başkanı Profesörü David Gilichinsy ise makale yayınlanmadan birkaç gün önce öldü.

Giliçinski ve ekibi makalelerinde, nehir kıyısında sincapların açtığı 70 civarında kış uykusu yuvası bulduklarını belirterek, bugünkü toprak seviyesinden 20 ila 40 metre aşağıda mamut, tüylü gergedan, bizon, at, geyik gibi memeli hayvanların kemiklerinin bulunduğu katmanlardaki sincap yuvalarında o dönemin faunasının diğer temsilcilerinin kalıntılarının yanı sıra meyve kalıntıları da bulunduğunu kaydetti.

Meyvede tohum yapan organ olan plasentadan donmuş hücreleri alıp Moskova’daki laboratuvara götürdüklerini belirten araştırmacılar, daha sonra hücrelerin buzunu çözüp, özel kültür kaplarının içinde büyütmeye başladıklarını ve bitkinin kısa süre içinde güçlenip, çoğaldığını anlattılar.

Rus bilimadamlarının bu çalışması bazı bilim çevrelerince kuşkuyla karşılandı. İngiltere’nin prestijli Reading Üniversitesi’nden tohum uzmanı Alastair Murdoch, çalışmaya ilgili olarak, "Bu bizim beklentilerimizin ötesinde" diye konuştu.

AA