Oyunlarınız Takılıp Kalmasın!

İcat İnovasyon
Ülkemizin internetle imtihanı, bakır kablo üzerinden aktarılan ilk bitten bu yana sürüyor. Bu durum bana nedense "eski köye yeni adet getirmek" deyiminin ortaya çıktığı topraklarda yaşadığım...
EMOJİLE

Ülkemizin internetle imtihanı, bakır kablo üzerinden aktarılan ilk bitten bu yana sürüyor. Bu durum bana nedense "eski köye yeni adet getirmek" deyiminin ortaya çıktığı topraklarda yaşadığımızı hatırlatıyor. Biz sorunumuzu kabulleneceğiz, sonra da çözeceğiz. Şimdiki derdimiz yüksek ping değerleri, yani ağ üzerinde yaşanan gecikme.

Neden Gecikiyoruz?

Türkiye’nin büyük şehirlerinde yaşayan herkesin yüzüne tokat gibi çarpan ilk gerçek araç ve hatta yaya trafiğidir. Tevekkeli değil,  memleketimizin interneti de aynı sorundan muzdarip: Çok veri akışı, düşük bant genişliği ve beraberinde gelen "yol iz bilmeyen veri paketleri" sorunu.

İşin garibi, birinci şahıs tetikçi (FPS) oyunlarında aşılması güç olan gecikme sorunları Rift, Aion, World of Warcraft gibi MMORPG tarzı oyunlarda bazı yazılımların desteğiyle kolaylıkla aşılabiliyor. Sorun tamamen bilgisayarınızdan çıkan ve bilgisayarınıza geri dönen veri paketlerinin fazla dolambaçlı yollardan geçiyor olması. Kulağa saçma mı geliyor? Nasıl olduğunu açıklayalım.

Basitçe, karmaşık ağ trafiği yapısı içinde oyun sunucusuna doğru gitmeye ve gittiği yolu dönmeye çalışan veri paketleri, biraz yolu uzatıyor ve daha fazla sıçrama noktasından geçerek sağ kulağı sol elle tutuyor. Bu da size oyun sırasında daha fazla gecikme (lag, yüksek ping süresi) olarak yansıyor. Ardından rakipleri tarafından darmadağın edildiği için çıldıran oyuncular klavyeleri kırıyor, çevreye zarar verebiliyor. 

Aylık ücret karşılığında kullanabileceğiniz ve oyun verisini oyun sunucusuna, bilgisayarınızdan çıktığı gibi kendi sunucuları üzerinden geçirterek ulaştırıyor. Elbette bu sistemler her zaman mükemmel çalışmayabiliyor fakat, kişisel deneyimime ve kullanıcılardan dinlediklerime dayanarak neredeyse her zaman muhteşem bir çözüm olarak kullanılabileceğini söyleyebilirim.

Artık düzenli olarak akınlara katılan bir oyuncu olarak kablo internet şebekesinde yaşadığım zulmü hafifletmek için kullanmaya başladığım WTFast isimli yazılımı anlatmak istiyorum. Aslında çok fazla bir ayrıntıya sahip değil. İnternet bağlantınızdan dolayı oluşan sorunu ne kadar çözdüğünü görebilmek için ücretsiz bir hesap açıp yazılımı sınayabilirsiniz.

Yazılımı bir kere çalıştırıp sisteme giriş yaptıktan sonra önünüze gelen kabarık listeden oynadığınız oyunu seçmeniz yeterli. Seçimi yaptıktan sonra yazılım bilgisayarınızda seçtiğiniz oyunu bulup çalıştırıyor. Önünüzde birçok sunucu seçeneği olabilir, hatta WTFast için üst seviye üyelik kullanıyorsanız bu sunucuların sayısı da artabilir ama tavsiyem, bırakın kendisi seçsin.

Burada önemli olan nokta, oyuna kendi IP adresinizle girmeniz (Login the game with your own IP address, seçeneğini işaretleyin). Aksi taktirde, örneğin World of Warcraft oynuyorsanız, hesabınız gereksiz yere çalındığı veya bir başka ülkedeki bir kullanıcıya satıldığı gerekçesiyle geçici olarak kilitlenebilir.

Yazılım bir kere çalıştığında yapmanız gereken bir şey kalmıyor. Etkisiyle ilgili bir örnek isterseniz, İstanbul’da ikamet eden bir kablo internet (Uydunet de diyorlar, on yıldır kullanıyorum, isim değişikliğinin nedenini hâlâ çözemedim) kullanıcısı olarak oyun içi gecikme süresini 350-500 ms aralığından 80-130 ms aralığına indirdiğini söyleyebilirim. Tabii bu bir mucize değil; eğer WTFast sunucularıyla sizin aranızda bir sorun olursa yine şenlikli dakikalar başlayabiliyor, şimdiden uyaralım.

WTFast yazılımın en son sürümünü indirmek için tıklayın.