Haberler Gişeyi Ne Kadar Etkiliyor?

Diziler
PRNet Halkla İlişkiler Araştırma ve Değerlendirme A. Ş.  Türkiye’de vizyona giren filmlerin seyirci sayılarıyla basında bu filmlerle çıkan haberlerin sayılarını karşılaştırarak ilginç bir l...
EMOJİLE

PRNet Halkla İlişkiler Araştırma ve Değerlendirme A. Ş.  Türkiye’de vizyona giren filmlerin seyirci sayılarıyla basında bu filmlerle çıkan haberlerin sayılarını karşılaştırarak ilginç bir liste yayınlamış. Bu listeye göre, geçen yılın en çok izlenen filmi olan Eyyvah Eyvah 2 hem gişede hem de basında ilk sırayı alırken, gişede 3. sırada bulunan Allah’ın Sadık Kulu: Barla filmi basında 17. sırada bulunurken, basın listesinde 2. olan Kaybedenler Kulübü gişe sıralamasında 20. sırada gözüküyor.

Bu veriler ışığında, öncelikle basında çıkan haberlerin filmlerin hedef kitlesine ulaşmadığı düşünülebilir; fakat yine de Kaybedenler Kulübü’nün durumunu bu optimist yorum açıklamaya yeterli olmuyor. Basında çıkan haberlerin ve yazıların, filmlerin gişelerini çok etkilemediği zaten bilinen bir gerçek, ama PRNET’in çalışması bu gerçeği istatistiki olarak tescilliyor. Hedef kitlesine ulaşan yayınlar bile filmlerin gişelerini etkilemede başarılı olamazken, tersine Eyyvah Eyvah 2 gibi gişe yapan bir film basındaki haberleri tetikleyebiliyor. Anaakım sinema camiasının mesafeli yaklaştığı Allah’ın Sadık Kulu: Barla da öte yandan gişe için basında haber çıkmasına gerek olmadığını kanıtlıyor.

1970’lerde basın-yayın ortamındaki eleştirinin sinema hâsılatlarına etkisi ile günümüzdeki sinema yazınının etkisizliği arasında bir kıyaslama yaparak, nostaljiye sığınmak da bu durumda pek fayda getirecek bir çözüm olarak durmuyor. Yıllar içinde seyircilerin film izleme alışkanlıklarının değişmesi, seyirci-sinema etkileşiminin farklı bir boyuta taşınması, sinema filmlerinin gerek anlatı gerekse de biçim olarak eskiye oranla ciddi biçimde farklılık göstermesi gibi nedenler de bu istatistiklerde etkili. Geçmişteki şartlarla günümüzdeki şartlar birbirinden çok farklı ve her şeyden önce pazarın işleyişi ve çarkları çok daha karmaşık. Bu istatistiklerin belki de söylediği en önemli şey yapının çok dinamik bir şekilde geliştiği ve film-reklam-seyirci arasındaki ilişkinin eskisi gibi doğrudan bir ilişki olmadığı gerçeği.