Mars’ın atmosferine ne oldu?

İcat İnovasyon

Mars’ta yaşam olup olmadığını araştırmak için bir yıl önce bu gezegene gönderilen Curiosity uzay aracından gelen veriler ışığında yapılan bir analiz, volkanik patlama veya büyük bir çarpışmadan kaynaklanan karışıklığın atmosferi Kızıl Gezegen’den uzaklaştırdığını ileri sürüyor.

Curiosity içlerinde argon, oksijen, nitrojen, karbonmonoksit ve karbondioksitin de oladuğu gaz yapılarının ilk ölçümlerini gönderdi. Sonuç olarak Science dergisinde yayımlanan iki paralel çalışma, Mars’ta iklim değişikliğini iyi bir şekilde anlamak için bilim insanlarına olanak sunuyor ve yaşam için uygun yer olup olmadığını anlamaya yardımcı oluyor.

Araştırmaya öncülük eden NASA’nın Pasadena’daki Jet Fırlatma Laboratuvarı’ndan Dr. Chris Webster verinin direk olarak Dünya’nın iklimiyle karşılaştırılabileceğini söyledi. Dr. Webster “Mars bir gezegen olmuşsa ve onun magması katılaşmışsa, uçucuların kuyruklu yıldız ve diğer küçük parçaların çarpması sonucu ulaşmasıyla katastrofik gaz çıkışı oluştu. Bizim Curiosity ölçümlerimiz -ilk kez oluyor- yüksek kesinlikle sonuç veren karmaşık büyük aletlerin kullanılmasıyla Dünya’daki göktaşların ölçümleriyle karşılaştırıldığında yeterli kesinliği veriyor” dedi.

Ekip 4 milyar yıl önce yaşanan büyük bir oalyın atmosferi yok ettiğini düşünüyor. Bilim insanlarına göre Mars ve Dünya’daki argon gazının iki formunun farklı oranı, onlara bazı büyük olayların onların görece miktarını değiştirdiğini söylüyor.

Geçen ay yayımlanan başka bir araştırmada ise Marsta Dünya’dan bir milyar yıl önce oksijen zengini atmosfer olduğu iddia ediliyordu. Bu sonuç NASA uzay aracı Spirit’in Gusev kraterinin toplanan taşların Dün ya’daki Mars göktaşlarından beş kat daha nikel içermesi sonucu elde edildi.

Gazeteport