Uzaydaki En Soğuk Yıldız Keşfedildi

Araştırma
Uzayda şimdiye kadar tespit edilen en soğuk yıldızı keşfedildi. ‘Kahverengi cüce’ türündeki yıldızın insanlar için sıcak ölçüsü ise de belli. Avrupa Güney Yarımküre Astronomik Araştırmalar...

Avrupa Güney Yarımküre Astronomik Araştırmalar Organizasyonu (ESO)’ya ait olan Şili’deki VLT teleskopu ve Hawaii’deki iki farklı teleskop, uzayda şimdiye kadar tespit edilen en soğuk yıldızı keşfetti.

‘CFBDSIR 1458+10B’ adı verilen yıldızın Dünya’dan 75 ışık yılı uzaklıkta olduğu bildirildi. Yıldızın yüzey sıcaklığının 150 – 200 derece civarında olduğu belirtiliyor. Hidrojen ve helyum füzyonunu sağlayacak termonükleer tepkimeler oluşmasına yetmeyecek miktarda kütleye sahip olan yıldızlara ‘kahverengi cüce’ adı veriliyor. CFBDSIR 1458+10B olarak tanımlanan kahverengi cüce, ikili bir güneş sisteminin küçük ve soğuk üyesi.

Güneş’in yüzey sıcaklığının 5 bin 500 dereceden fazla olduğunu hatırlatan gökbilimciler, keşfi oldukça "sıradışı" olarak nitelendiriyor. Hawaii Üniversitesi Astronomi Enstitüsü’nden Michael Liu, "Böylesi sıcaklığı, bir kahverengi cüceden daha çok onun çevresinde dolanan bir gezegende olmasını bekleriz. Hatta bu gezegenin atmosferinde su bulutlarının olmasını bile düşünebilirdik" dedi. Fransa’daki Joseph Fourier Üniversitesi’nden Philippe Delorme ise, "Böylesi soğuk bir nesneyi görmek ve üstelik bir kahverengi cüce sisteminin üyesi olduğunu keşfetmekten dolayı heyecanlıyız" diye konuştu.

Jüpiter’den yaklaşık 6 – 15 kat daha büyük olan kahverengi cücenin keşfi için ESO’nun VLT teleskopunun yanı sıra Hawaii’deki Keck II Teleskopu ile Kanada – Fransa – Hawaii Teleskopu kullanıldı. Nesnenin sıcaklığı VLT’deki ‘kızılötesi tayfölçeri’ ile tespit edildi. Konuyla ilgili araştırma, aylık bilim dergisi Astronomical Journal’da yayınlanacak.

İnternet Haber