2017 yılının en etkileyici bilim haberleri

Araştırma
BBC Türkçe’nin konu ile alakalı haberi şu şekilde; 13 yıl Satürn’ü araştıran Cassini uzay aracı ‘ölüm dalışını’ gerçekleştirirken, iki nötron yıldızının çarpışmasında yerçekims...

BBC Türkçe’nin konu ile alakalı haberi şu şekilde;

13 yıl Satürn’ü araştıran Cassini uzay aracı ‘ölüm dalışını’ gerçekleştirirken, iki nötron yıldızının çarpışmasında yerçekimsel dalgalar keşfedildi.

Geride bıraktığımız yılın en ilginç sekiz bilim ve çevre haberini derledik.

Yıldız çarpışması

2017’de bilim insanları, Süpernova yıldız patlamaları sonucu oluşan iki ‘nötron yıldızının’ 130 milyon yıl önce çarpışmasıyla meydana gelen yerçekimsel dalgaları keşfetti.

Bahsedilen çarpışma, NGC 4993 adı verilen galakside, yaklaşık 1000 milyar kilometre uzaklıktaki Hydra Takımyıldızı’nda gerçekleşti. 130 milyon yıl önce, daha dinozorlar Dünya’da dolanırken yaşanan çarpışma o kadar uzaktaydı ki, yerçekimsel dalgalar ve ışık sadece bize kadar ulaştı.

Albert Einstein’ın ünlü izafiyet teorisinin odağındaki yerçekimsel dalgalar ve ortaya çıkardıkları ışık, dedektörler aracılığıyla ilk kez doğrudan algılanabildi.

Yerçekimsel dalgalar, birbiriyle çarpışan kara delikler ve yıldız çekirdeklerinin çökmesi gibi evrendeki şiddetli olaylar nedeniyle uzayzamanın dokusunda görülen kıpırtılar anlamına geliyor.

Bu buluş, uzaybilimciler için de ‘beklenen andı’. Altın ve platin gibi ağır kimyasal elementlerin nötron yıldızlarının bu şekilde çarpışarak birleşmeleri sonucu evrene yayılabildiği de, bu buluşla beraber ortaya çıkmış oldu.

Uzaydaki bu dalgalar araştırılarak, “Büyük Patlama”nın ve geçmişin izleri sürülebilecek.

Uzay aracı Cassini’nin ‘hoşçakal öpücüğü’

CassiniTelif hakkıNASA/JPL-CALTECH

Satürn’ü araştırmakla görevli Cassini uzay aracı, yok olmasına neden olacak rotaya bu yıl girdi ve ‘ölüm dalışını’ gerçekleştirdi.

Cassini, görevi sırasında güneş sisteminin en büyük ikinci gezegenine bakışı tamamen değiştirirken,gezegenin uyduları üzerinde yaptığı yaşanılabilirlik araştırmasının sonuçları ile büyük heyecan yarattı.

Bilim insanları, Titan isimli uydunun tıpkı Dünya’da olduğu gibi mevsimsel bir döngüsü olduğunu keşfetti.

14 yıl sonra yakıtı biten Cassini’nin başı boş bir şekilde Satürn ve uyduları arasında dolaşması istenmediği için, Cassini’nin infilak etmesine yol açacak “atmosfere girme talimatı” verildi.

Cassini-Huygens – Rakamlarla